Desember

Kjærligheten vant frem i desember. Årets siste sølvfisk går til en julefilm. I bunken av julefilmer som gikk på tv i desember tror juryen at det var en som ble diskutert mer enn andre på julebordene.

I anledning av det er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge har Posten og Pol funnet ut at det er tid for julenissen å komme ut av skapet. Kjærlighetshistorien «When Harry met Santa» spredde seg raskt utenfor Norges grenser, og selv om den antagelig er blitt opplevd som enda mer kontroversiell utenfor Norges grenser så har den helt sikkert gledet mange og forarget noen her hjemme også. Det er ikke en enkel fasit på hva som er god reklame, men når reklamen skaper engasjement og bidrar til en positiv debatt så har noen gjort noe riktig.

Det å knytte en god sak til en kommersiell merkevare er ikke alltid en enkel øvelse, men i «When Harry met Santa» har Posten på en elegant måte kommet inn som julenissens hjelper slik at kjærligheten kunne vinne frem. Juryen er trygg på at Posten sin julefilm varmet mange hjerter i korona-julen, og da er det bare å gratulere med årets siste sølvfisk.