Juli

"Vi må assosieres med hverdagen". Eller "Vi må eie helgen". Enten du er på annonsør- eller byråsiden, så har du sannsynligvis jobbet på en av disse briefene en eller annen gang. Nettopp derfor er det en vrien oppgave, fordi så mange prøver og har prøvd på det samme. Få gjør det like elegant og vellykket som Smash!

Trikset er kanskje at de går rett på. De finner rett og slett opp helgen. Det er ganske så dust og ganske så morsomt. Og de går skamløst rett på med alt annet også: Universet er gult, merkemarkørene er overalt, for ikke å snakke om produktet - det tilbys, trilles frem og spises Smash! fra start til mål. Byron Sharp får sitt, for å si det sånn. Men det reklame-elegante er at alt blir en naturlig del av historien og den overdrevne dramatiseringen. Det er helt sikkert noen som synes dette er for dumt. Da fortjener de heller ikke Smash!, tenker juryen, som synes filmen er kjempesmart og kjempemorsom.

I en tid med mye kjedelig reklame, blir man ekstra glad for de som våger å kline til. Juryen reiser seg derfor og klapper langsomt for Per Høj og Smash! – i tillegg til strålende regi og produksjon ved Morten Borgestad hos Pravda.